
VLIJMEN – De gemeente Heusden gaat overlast in het Van Greunsvenpark en Plein aanpakken. Dat laat ze weten in een raadsinformatiebrief. Er is sinds enige tijd geleden gewerkt aan een plan om de overlast de kop in te drukken en dat plan is nu helemaal rond.
De overlast-problematiek is niet van gisteren. Een jaar geleden trok, middels schriftelijke vragen, Heusden één al een keer aan de bel. De overlast, die in alle vormen en maten voorkomt, moet stevig worden aangepakt, vond en vindt de partij. Ze kreeg daarin bijval van het college. Zeker laat op de dag maken raddraaiers zich schuldig aan overlast, door gevaarlijk te rijden met fatbikes, luidruchtig te zijn, rommel op straat rond te laten slingeren, intimiderend gedrag te vertonen en mogelijk zelfs te dealen. Ondanks dat de gemeente nu constateert dat het redelijk rustig is op de overlast-hotspots, wordt de koe wel bij de horens gevat.
Stevig pakket
Het gebied wordt namelijk nauwlettend in de gaten gehouden: ‘‘Zodat wij grip houden op de situatie en direct kunnen ingrijpen zodra de overlast oploopt’’, aldus de gemeente. Verder bestaat het plan om de overlast een halt toe te roepen uit vijf ‘sporen’, zoals de gemeente ze noemt. Op de eerste plaats worden meldingen en signalen van inwoners en ondernemers gebundeld. Dit om een actueel beeld te krijgen van de situatie, zodat gericht kan worden geschakeld mocht dat nodig zijn.
Ook op het bordje van de boa’s komen meer verantwoordelijkheden te liggen. Iedere avonddienst worden het Plein en het park meegenomen op de route. Ook worden controles uitgevoerd op fatbikes en scooters. Er wordt tot slot handhavend opgetreden tegen fietsers en scooters die geluidsoverlast veroorzaken, vervuilen of hinderlijk gedrag vertonen. Ook de politie zal gaan surveilleren, met extra aandacht voor signalen van drugshandel.
Ook jongerenwerk zal een oogje in het zeil houden. Zij staan in contact met de jongeren en spreken hen aan op verkeerd gedrag. Tot slot moeten de afspraken met de afdeling Verkeer over duidelijke bebording worden geconcretiseerd.
Bijschalen
Mochten de maatregelen nou niet doeltreffend werken, benadrukt de gemeente dat het niet zal twijfelen om op te schalen. ‘‘Na de zomer evalueren wij de aanpak met alle partners en stellen wij die waar nodig bij. Wij aarzelen niet om op te schalen: neemt de overlast
toe of doen zich ernstige incidenten voor, dan zetten wij aanvullende maatregelen in.’’ Bij aanvullende maatregelen kan men denken aan bestuurlijke maatregelen, tijdelijk cameratoezicht of andere maatregelen die iets te maken hebben met de openbare orde.



